Sredinom lipnja u zagrebačku Ikeu stiže kolekcija Lokalt proizvedena u suradnji sa socijalnim poduzetnicima iz Indije, Jordana i Tajlanda. Lokalt je rezultat suradnje suvremenih dizajnera iz Ammana, Delhija i Bangkoka s dizajnericom iz tvrtke IKEA, a riječ je o živopisnoj kolekciji koja se sastoji od ručno izrađenog tekstila i keramike pri čemu se lokalne tradicije spajaju s obrtima, pa svaka navlaka za jastuke, prostirka, košara i zdjela govore o ravnopravnosti, inkluzivnosti i egzistenciji u regijama u kojima je to najpotrebnije. Kolekciju je osmislila i u djelo provela Maria O’Brian, kreativna voditeljica u Range&Supply odjelu tvrtke Ikea, a imali smo ekskluzivnu priliku razgovarati s njom nakon predstavljanja ove nove kolekcije.
:: Kako i zašto Lokalt?
Lokalt je kolekcija s modernim i izražajnim shvaćanjem tradicionalnog ručnog rada i obrtništva. Puna je neobičnih detalja koji pričaju priče s mjesta na kojima se predmeti zapravo proizvode. Keramika odaje počast tajlandskom načinu posluživanja hrane, svakodnevni život u Jordanu i napose Ammanu nazire se u tekstilima za dom, a ekspresivni motivi na navlakama za jastuke i prostirkama nadahnuti su indijskim nasljeđem.
:: Koliko dugo je trajala priprema i izrada ove kolekcije i kako ste došli do svih ovih kreativnih mladih ljudi?
Na kolekciji smo radili ukupno tri godine. Toliko je prošlo od ideje do realizacije. Bilo je važno pronaći umjetnike i dizajnere koji su autentični i do njih sam najprije došla preko interneta, a potom sam ih sve i posjetila kako bi svaki komad iz kolekcije bio što autentičniji.
:: Zanimljivo je, pa čak i neobično u današnja vremena, da su svi artikli iz kolekcije zapravo ručno izrađeni?
Kao što sam rekla, cilj nam je bio postići što autentičniji dizajn, a ručni rad je u tome neizbježan. Svaki komad stoga je drukčiji jer je nemoguće ručno proizvesti primjerice identične tepihe. Drago nam je što smo ovom kolekcijom brojnim obiteljima osigurali prihod, a to je svakako jedan od aspekata ovog projekta koji valja istaknuti.
:: Ručni rad, međutim, podiže konačnu cijenu, kako ste to uspjeli uskladiti?
Cijena je, jer cilj je imati cijene na koje su ljudi navikli u Ikei, uvijek ta koja diktira kako se ponašati pri izradi same kolekcije. Trudili smo se i izvrtjeli brojne kombinacije dok nismo našli optimalno rješenje koje nudi najbolju cijenu za kvalitetu. Ali da je bilo izazovno, bilo je.
:: Budući da za suradnju na svojim projektima birate dizajnere iz svih dijelova svijeta, jeste li možda primijetili nekog od hrvatskih dizajnera koji bi mogao sudjelovati i ovom projektu?
U stalnoj sam potrazi za kreativnim idejama i uistinu gledam na cijeli svijet kao na priliku za razmjenu ideja. Mediteran kao takav jako mi je zanimljiv svojim dizajnom koji spaja kulturu, tradiciju i elemente modernog na jedan poseban način. A u tu sliku uklapa se i Hrvatska. Iako smo tek sad završili ovaj trogodišnji projekt u kojem se predstavljaju lokalni poduzetnici iz svih dijelova svijeta, već sam jednim okom u potrazi za novim suradnjama pa se možda tu nađe mjesta i za vaše dizajnere.
:: U ovoj kolekciji, osim tradicijskih materijala i tehnika, vidjeli smo i zanimljivo ispreplitanje mode i dizajna za uređenje doma. Vjerujete li u tu sinergiju?
Vrijeme u kojem živimo jednostavno nas prisiljava da pokušamo živjeti u sinergiji svih kreativnih grana koje se međusobno sudaraju i isprepliću, a mislim da je to sjajno. Fascinantno mi je kako se međusobno nadopunjuju sve grane dizajna, a mi smo na ovoj kolekciji imali primjer modne dizajnerice koja se okušala i u dizajniranju predmeta za svakodnevni život. Još jedan dokaz da je takva sinergija ne samo moguća, već i dobrodošla!