Spoj tradicije i modernog, praktičnosti i posebnosti, komfora i ležernosti te prožimanje interijera i eksterijera, glavne su karakteristike kuće na poluotoku Srimi, nekoliko kilometara od centra Šibenika. Nekad dom šibenskih težaka, kuća je prvu adaptaciju doživjela ranih 60-godina kad je proširena na do tada postojeće objekte – pojatu, gusternu i spremište.
Današnji vlasnici kuću su zatekli u trošnom stanju i odlučili se za opsežnu adaptaciju koja je trajala tri godine. Projekt adaptacije kuće napravili su arhitekti Silva Zaninović i Marko Paić, dok unutrašnje uređenje potpisuje splitska dizajnerica Liliana Lelas.
– Naša ideja bila je kupiti kuću na osami, koja bi zajedno s okućnicom predstavljala neobičnu cjelinu spremnu na više namjena, budući da obitelj nije imala jasnu sliku na samom početku – objašnjava vlasnik, dodajući kako su je neki članovi obitelji zamišljali kao kuću za najam turistima, neki kao mali centar za zdravstveni turizam, za održavanje edukacijskih seminara, vjenčanja za mali broj ljudi ili, ako baš ništa drugo, da postane malo seosko gospodarstvo na kojem bi se proizvodila hrana za cijelu obitelj.
Ideja vodilja bila je da u njoj mogu naći posao i smještaj za sebe svi članovi obitelji. Ta polivalentnost predstavljala je popriličnu komplikaciju, a posebno je bilo važno da se i kroz interijer i eksterijer iščita i osobnost vlasnika. Vlasnici priznaju kako je tijekom adaptacije bilo i razdoblja kad su razmišljali o odustajanju i prodaji, ali na kraju su ipak izdržali sve zamke velikog posla.
Kuća leži na blago povišenom zemljištu i udaljena je 180 metara od mora, u neposrednoj blizini gradskog kupališta Jadrije. Prodaja susjedne parcele bila je i prigoda da vlasnici urede božanstvenu okućnicu.
Trošnost kupljene kuće nalagala je sveobuhvatnu adaptaciju – od sanacije krovišta, promjene stolarije, uređenja podova, izrade nove fasade s toplinskom izolacijom, do ugradnje biopročišćivača otpadnih voda te hortikulturalnog uređenja okoliša.
Dizajnerica Liliana Lelas kuću je zatekla u rohbau-fazi, a potaknuta osnovnim materijalom – kamenom – i njezinom autentičnošću, odlučila je otopliti interijer uporabom drva.
– Smjer uređenja krenuo je od činjenice da sam u dogovoru s vlasnicima željela spojiti tradiciju i moderno. Dakle, rustikalni stil nije dolazio u obzir, ali ni supermoderan jer bi takva kuća uz more “vrištala” – objašnjava Liliana Lelas dodajući kako se odlučila za moderan dizajn, ali s tradicionalnim materijalima. Tako je, primjerice, kuhinja, koju smatra najvažnijim dijelom kuće, napravljena od “pohabanog” drva, odbačenog i slučajno pronađenog na plaži.
Uz drvo, Liliana Lelas kombinirala je keroza materijal za sudoper, dok su radne plohe napravljene od kamena. Posebnost joj daje i napa nove generacije napravljena od polikarbonata u boji dima. U kuhinjske elemente ugrađeni su vrhunski kuhinjski aparati, a posebnost je i hladnjak za vino. Interijeristička priča nastavlja se blagovaonicom – stol za blagovanje ima tokarene noge kao hommage starini, a oko njega su priljubljeni moderni dizajnerski stolci.
Iznad stola postavljena je i moderna rasvjeta. Liliana Lelas odabrala je stolce dizajnerskog dvojca Charlesa i Raya Eames, koji su uveli moderan dizajn stolaca 50-ih godina i odgovorni su za neke od najinovativnijih komada iz 20. stoljeća. Nad stolom su lampe Aim čiji dizajn potpisuju Ronan i Erwan Bouroullec. Posebnost ovih svjetiljki je što se maksimalno mogu prilagoditi različitim potrebama. I sva druga rasvjeta izabrana je u poznatim kolekcijama. Među njima je i uvijek atraktivni klasik među komadima – Supernova iz Deltalight kolekcije.
Velika kutna garnitura i kamin u dnevnom boravku poziv su na uživanje. Za dio zida i dimnjaka u dnevnom boravku odabrana je crna boja. Ne slučajno. Liliana Lelas objašnjava:
– Ništa prostoru ne može dati takvu eleganciju kao crna boja, stoga je unosim u svaki interijer koji uređujem. Crni detalji ili dio plohe zida naglašavaju posebnost prostora. No, i mali savjet – crnom se ne smije pretjerivati u interijeru jer, osim glamura, može donijeti tešku atmosferu.
Na podu kuhinje, dnevnog boravka i kupaonica postavljene su keramičke pločice, dok je u spavaćim sobama postavljen seljački pod. Kupaonica je velika – uz bijelu dizajnersku keramiku odabrane su sive podne i modrozelene zidne pločice. Velika prozorska stakla zasjenjena su sustavom žaluzina Silent Gliss napravljenim od nezapaljivih drvenih letvica.
>>Uspjela replika: autentična zagorska hiža stara tek jedno desetljeće
a kako je prije izgledala?