S ljetnim praznicima na izmaku bliži se i neminovan početak nove školske godine. Nekima jedva dočekan, a nekima sa nostalgijom u srcu za ljetne radosti koje su prošle dok „kažeš keks“.
Omogućiti školarcu funkcionalan i dobro organiziran prostor, a u isto vrijeme i zabavan i prilagođen uzrastu, afinitetima, korak je kojim mu se, na samo osigurava mogućnost kvalitetnijeg suočavanja s obavezama (učenjem) nego mu se kreira osoban prostor u kojem će boraviti dok prolazi kroz razne faze odrastanja.
Ovisno u kojoj fazi kreirate prostor svom školarcu – možda je to soba u kojoj će boraviti od svoje najranije dobi pa ćete ju mijenjati i prilagođavati uzrastu ili već stvarate prostor pravom školarcu, neke smjernice je dobro imati na umu, posebno ako se radi o prvom slučaju. Nije na odmet razmišljati i par koraka ili par godina unaprijed - jer vaše dijete raste, a tako će i prostor u kojem boravi rasti s njim i njegovim potrebama - osnovnoškolsko dijete još će uvijek miješati knjige s igračkama, a školskoj torbi ćete osim školskog pribora pronaći i autić ili lutku, dok će u dobi adolescencije dijete tražit sobu u najudaljenijem kraju stana, što više udaljena od dnevne zone i od roditelja, a i pojavit će se i želja u samostalnom kreiranju interijera svoje sobe. Nerijetko, zbog veličine prostora, djeca sobu dijele pa se prostor prilagođava sukladno tom – namještajem se mogu napraviti zanimljive pregrade, a djeca mogu čak i dijeliti radni stol ukoliko je dovoljno velik. Krevet na kat dobro je poznato rješenje.
Ali svakako, koliko god je vaš životni prostor velik (ili malen), pokušajte na bilo koji način osigurati djetetu njegov radni i osobni prostor pa čak ako to znači i ustupiti mu prostor vaše spavaonice i taj prostor dobro osmisliti, čak i inzistirati na jasno određenom i dobro organiziranom radnom prostoru i prostoru za učenje (iako postoje i metode obrazovanje koje čak i podupiru da se učenje i rad ne mora nužno odvijati za radnim stolom, posebno kod školaraca nižih razreda osnovne škole).
Prva nit vodilja svakako je stvoriti mirno i organizirano okruženje jer, kako i neka istraživanja pokazuju, takvo okruženje pomaže djetetu da bude isto takvo, mirno i organizirano čime ostvaruje i bolje rezultate u školi, ali i u životu.
Pokušajte razmišljati o jednostavnim, „pametnim“ rješenjima organizacije na način da djeca lako mogu pristupiti svemu što im je potrebno (posebno ako se radi o manjoj djeci). Na taj način im i pomažete da samostalno, bez vaše pomoći, mogu pronaći što im treba – od stvari potrebnih za školu do omiljenih igara.
Takva organizacija ne mora biti komplicirana i ovisno o veličini prostora, on se može podijeliti u zone učenja, spavanja, skladištenja i igre.
Stvaranje tih funkcionalnih zona oplemenjuje sam dizajn prostora, ali stvara i ugodu te potiče djecu da svoje prostore održavaju urednima.
Krevet, funkcionalan prostor za rad s organiziranim stolom i stolicom adekvatne veličine ( za manju djecu preporučljivi su podesivi stolovi i stolci kojim se visina mijenja kako dijete raste), te prostor za pohranu stvari bitni su elementi dizajna dječje sobe, ali svakako i mjesto koje ćete im odabrati unutar prostora.
Kod odabira mjesta radnog stola bitno je paziti na rasvjetu – najbolje je da ona „pada s lijeve strane“ (za djecu dešnjake) i da je prirodnog svjetla što više. Veličina stola treba odgovarati dobi djeteta – ploha stola trebala bi biti djetetu u visini prsa te da dijete može s lakoćom osloniti laktove na stol. Velika radna ploha i učinkovito osvjetljenje čine radni stol udobnim i funkcionalnim. Prostor za pohranu stvari (knjige, školski pribor i sl.) ne bi trebao zauzimati prostor radne plohe već biti smješten oko nje u vidu otvorenih zidnih polica za zidu ispred stola, ladica integriranih u stol ili polica pored stola, ali svakako da je djetetu sve potrebno za rad nadohvat ruke. Pohranjivati stvari u ladice čak je i praktičnija opcija jer ladice su preglednije, pogotovo pliće, ako se prilagođava manjem djetetu. Smisliti djetetu zanimljivo rješenje oko radnog stola svakako pridonosi da se dijete osjeća ugodno i da s lakoćom obavlja svoje školske zadatke, a stvaranje tog namjenskog prostora od početaka pomaže i kasnije jer učenje postaje sve češće i važnije kako djeca rastu.
Prostor za pohranu stvari, ne samo školskih, važan je jer omogućava da stvari budu gotovo uvijek pospremljene, a uredan prostor svakako pridonosi boljoj koncentraciji školarca, bilo da dovršava rad iz likovnog ili uči o velikoj povijesnoj bitki.
Tu možete biti doista kreativni – zanimljive police, viseće košarice iznad stola, ormar za garderobu zanimljivih fronti, raznobojne ladice, papirnate „vreće“ za pohranjivanje i sl.
Dobra ideja je omogućiti da dijete može negdje i objesiti dio svoje sportske opreme ili kostim svog super junaka jer i to će ga podsjetiti na aktivnosti koje voli i probudit ugodu boravljenja u svom prostoru i poticati ga da dovrši svoje zadatke.
Dizajn rasvjete bi trebao biti učinkovit i siguran – kombinacijom različitih rasvjetnih tijela stvara se, ne samo vizualno, ugodan ambijent, a strateški postavljene svjetiljke iznad polica i ladica doprinose dobroj organizaciji skladištenja.
Razmislite o boji zidova i boji (bojama) koje će prevladavati u sobi. Sa bijelim ili lagano bež zidovima i dodavanjem detalja u bojama ne možete pogriješiti, ali djeca vole boje i one čak mogu i blagotvorno, ali i stimulirajuće djelovat na djecu. Svijetle boje stimuliraju mozak i pomažu pri lakšem pamćenju. Ponekad se dobro povest za idejama koje koriste pri uređenju škola – boje su jedna od njih. Na primjer, zelena će pomoć pri fokusiranju, ali djeluje umirujuće kao i plava. Narančasta boja potiče bolje raspoloženje, a crvena kreativnost iako je preporučljivo da se crvena boja zadrži na pojedinim detaljima, a ne kao boja kojom će se bojati zidovi jer je ona u spektru boja ipak najintenzivnija.
Odaberite djetetu kvalitetan krevet i madrac jer mu je za obavljanje obaveza preko dana dobar san prijeko potreban.
Osim što soba za školarca, bilo kojeg uzrasta, treba zadovoljavati njegove potrebe i biti funkcionalna i udobna, ona isto tako treba biti odraz djetetove osobnosti ispunjena predmetima i ostalim podsjetnicima o onome što dijete voli i što ga veseli. Time će uvijek rado u njoj boraviti, obavljati svoje zadatke te ugostiti prijatelja na igri pa i na zajedničkom učenju.