Imamo puno povoljnije i barem jednako atraktivne nekretnine kao veće mediteranske zemlje, no jednostavno nismo dovoljno promovirana destinacija za kupnju rezidencijalnih niti bilo kakvih drugih nekretnina. To je dugogodišnje činjenično stanje kakvo su nam potvrdili predstavnici iz domaćih agencija Euro Immobilien i Degrad koji su proteklih tjedana sudjelovali na prestižnim stručnim sajmovima u Londonu i Münchenu.
Nemamo strategiju
– Iz razgovora s kolegama iz britanskih agencija saznali smo da je za većinu njih Hrvatska još na neki način nepoznanica. Čuli su samo da imamo lijepo more i bogatu kulturno-povijesnu baštinu, no još su im zanimljivije destinacije Portugal, Španjolska i Grčka. Te su zemlje Britancima tradicionalno najpopularnije destinacije, ali imaju i prilično dobru marketinšku strategiju, ne samo zemlje u cjelini nego i svake pokrajine posebno – kazala je Mateja Bogdanić iz Euro Immobiliena, krčke agencije kojoj je Velika Britanija zbog zrakoplovne povezanosti tijekom ljeta vrlo zanimljivo tržište za plasiranje naših nekretnina.
Za slabu predstavljenost, dodaje, “zaslužne su” neke više instance.
– Zaključak je da nekretnine za odmor na hrvatskoj obali mogu biti više nego zanimljive Britancima, no veći bum u prodaji naših nekretnina teško je očekivati dok se ne poradi na kvalitetnijoj promociji naše zemlje na nekim višim razinama.U Münchenu je održan sajam Expo Real, najveći sajam za nekretnine i investicije tipa “B2B” koji okuplja isključivo predstavnike tvrtki, na kojem je sudjelovala druga krčka tvrtka, Degrad. Izvijestila je da su najaktivniji investitori na sajmu bili Nijemci i Austrijanci koji su tradicionalno zainteresirani za ulaganje u jugoistočnu Europu, a uz to su i naši tradicionalni turisti.
Problem birokracija
– Svi sugovornici sa sajma u Münchenu ističu veliki potencijal za razvoj tržišta kao i ulaganja u projekte u Hrvatskoj, međutim, birokracija i komplicirani sustav davanja dozvola, nažalost, još stoje na putu pravog razvoja tržišta – kažu u Degradu.
Zaključno, po pitanju kuća za odmor, Hrvatska je znatno jeftinija od elitnih i prestižnih turističkih zemalja Europe, koje su tradicionalno popularna odredišta kupaca visoke platežne moći.
Iako se posljednjih godina stranci sramežljivo raspituju za naše nekretnine, poglavito u Istarskoj, Primorsko-goranskoj i Šibensko-kninskoj županiji, i dalje je mala senzacija kada netko sa Zapada odluči kupiti kuću u Hrvatskoj.
Problem je slozeniji nego sto se misli. Na primjer, moje dvije starije poznanice su prije nekoliko godina kupile dvije nekretnine u Dalmaciji u nadi da ce svoju starost provesti u toplijim krajevima. Na moje iznenadjenje, poslije samo dvije godine, obije su prodale svoje nekretnine. Pitao sam zasto? Odgovor je bio da u Hrvatskoj nista nije prilagodjeno umirovljenicima.