Svi znamo da je IKEA, dakako uz Zlatana Ibrahimovića, jedan od simbola Švedske. Ali rijetki znaju da IKEA ne potječe iz Stockholma ili nekog drugog velikog švedskog grada. Srce i duša ovog globalnog diva skrivaju se u gradiću Älmhultu, mjestašcu s tek devet tisuća duša usred šume, dva sata vožnje vlakom od prvog većeg grada. Tu je, s takvom idiličnom kulisom kao pozadinom, sa svojom idejom demokratskog dizajna Ingvar Kamprad, osnivač IKEA-e, 1958. krenuo u osvajanje svijeta. Tu je bila prva trgovina, koja je danas muzej. Tu je i prvi i jedini IKEA-in hotel na svijetu, testni laboratoriji, ali i sjedište tvrtke.
Centar zbivanja
Cijeli život spomenutog gradića vrti se oko tvrtke i njezina nasljeđa. Kad je 2016. prva trgovina preseljena na drugu lokaciju, izvorna lokacija pretvorena je u muzej koji sve posjetitelje na fantastičan, interaktivan način, vodi poviješću, ne samo tvrtke, već čovjekove potrebe za uređenjem doma. Prenamjenu muzeja vodio je arhitektonski ured WilkinsonEyre Architects iz Ujedinjenog Kraljevstva, poštujući sve postulate izvorne zgrade. Trenutačno je aktualna izložba naziva "IKEA Through the Ages" – koja prikazuje kako su se život, prostori i navike mijenjali tijekom povijesti. Ali, iako ima golemu arhivsku i povijesnu ulogu u stvaranju tvrtke, Älmhult ni na koji način ne živi u prošlosti ili na staroj slavi.
Naime, kao što sam rekla, a u dva dana i imala prilike vidjeti uživo, ovdje je centar u kojem se zbivaju svi procesi, od ideje do realizacije i prije negoli dođu na police trgovina, i u konačnici, u domove diljem svijeta, svi proizvodi prolaze najstrože testove i analize, podupirući dugogodišnju filozofiju demokratskog dizajna na kojoj počiva tvrtka. A ta filozofija uvijek, u svakom proizvodu, mora zadovoljiti pet osnovnih karakteristika, one su redom: dizajn, kvaliteta, funkcionalnost, održivost i niska cijena. Formula je to na kojoj počiva tvrtka i od koje ne odustaju ni danas. Impresivna je brojka ljudi iz svih zemalja svijeta, svi stručnjaci u svom području koji svakodnevno rade na stvaranju proizvoda koji su dostupni mnogima i poboljšavaju njihov svakodnevni život. A to se najbolje vidi u najnovijoj IKEA-inoj kampanji usmjerenoj na jedno od najvažnijih, univerzalnih, a opet podcijenjenih iskustava u životu – spavanje. Jer svi mi, ma gdje u svijetu bili, neovisno o stanju bankovnog računa i veličine doma, imamo potrebu za snom. Svi moramo spavati. Stoga su u IKEA-i ovome pristupili sveobuhvatno, misleći na baš svaku sitnicu. S mnogim članovima tima imali smo prilike u Älmhultu razgovarati, promatrati ih na djelu i samim time upoznali procese koji dovode do finalnog proizvoda. Fokus tvrtke na spavanje podijeljen je na šest čimbenika koji utječu na kvalitetu sna – udobnost, temperatura, svjetlo, zvuk, kvaliteta zraka i uklanjanje nereda. Ovi elementi zahtijevaju rješenja poput posteljine, rasvjete, sustava ormara i pročišćivača zraka. Naravno, u središtu ovog pristupa usmjerenog na spavanje leži madrac – proizvod koji, možemo reći, na dnevnoj bazi usavršavaju. U svom portfelju imaju madrace za zaista svakoga, a kad kažem svakoga to doista i mislim, jer su u svoja istraživanja pri kreiraju idealnog madraca za svakog pojedinca uvrstili sve moguće parametre – od životnih navika, načina spavanja, težine, temperature, znojenja... Sve je to izmjereno i provjereno kako bi kupac bilo gdje u svijetu mogao pronaći madrac koji savršeno odgovara baš njemu. Možda najbolje u prilog tome govori i činjenica da danas iza sebe imaju više od 800 milijuna prodanih madraca.
Naravno, spavanje nije samo broj sati provedenih u krevetu, već ukupna kvaliteta tog odmora. Imajući to na umu, tim se nada skrenuti pozornost na često zanemarenu važnost sna, tvrdeći da dobar san nije luksuz, već potreba koja poboljšava svakodnevni život. Temperatura, tako, igra veliku ulogu, a kako biste se osjećali ugodno tijekom spavanja idealno ju je održavati na između 13 i 20 Celzijevih stupnjeva. Velika je stvar i čuvati svoj dom od onečišćenja. Ventilator, klimatizacijski uređaj i pročišćivač zraka mogu znatno poboljšati kvalitetu zraka, ali i, što je najvažnije, osigurati da zrak u spavaćoj sobi nije previše vlažan. Još je jedan od koraka za kvalitetniji san i držati spavaću sobu tihom, tamnom i udobnom. Idealno bi bilo da soba tako bude što mračnija, što nije katkad lako postići. Jedan od članova tima, voditelj dizajna za asortiman Home Smart u IKEA of Sweden, također je Stjepan Begić, koji je ovom prilikom imao zadatak govoriti o važnosti i utjecaju zvuka i onečišćenja zraka u prostoru za spavanje. Stjepan je rođen i živi u Švedskoj, ali je hrvatskog podrijetla i, iako misli suprotno, sjajno barata hrvatskim jezikom. Na prezentaciji koju je održao, usput budi rečeno, ipak na engleskom, među ostalim je kazao:
– Danas, kad je način život brz, kad stalno jurimo i utrkujemo se s vremenom, beskrajno je važno da u svojoj spavaćoj sobi imamo mir. Da nam ona bude utočište i mjesto na kojem se osjećamo sigurno. Uz to, jako je važno da je zrak koji udišemo tijekom sna čist. Najbolje će znati kakve probleme izaziva onečišćen zrak svi koji se bore s alergijama. Zato je moj savjet, olakšajte si život, uložite u pročišćivač zraka. I to zaista ne mora biti velika investicija jer ih mi imamo u širokom rasponu cijena.
Važno je i održavati svoju spavaću sobu urednom. Što je manje nereda, veća je vjerojatnost da će se čovjek bolje naspavati. I boje mogu utjecati na um pa se tako za boju zidova u spavaćoj sobi predlažu plava, žuta i zelena, ali i bilo koja druga koja nas usrećuje. Ono što je možda i najvažnija stvar za kvalitetniji san jest – udoban krevet, a za njega je potrebno pronaći i kvalitetan madrac koji podržava određeni tip tijela i stil spavanja.
– Zadovoljite li sve elemente, svejedno se nećete naspavati ako nemate dobar madrac, prozračnu posteljinu od prirodnih vlakana za optimalnu regulaciju temperature ili jastuk koji, usto, pruža odgovarajuću potporu vratu – poručili su iz IKEA-e.
Dobra je stvar i što IKEA nudi probni rok pa tako svi koji odluče kupiti madrac imaju 90 dana za isprobati ga. Ako im ne odgovara, mogu ga vratiti, a baš je zato proba madraca najbitnija prije same kupnje. Većina ljudi koja dođe kupiti madrac isproba ga tako da, uglavnom, sjednu na njega pa kažu kako im je tvrd, odnosno mekan, priča ekipa iz IKEA-e. Na madrac je potrebno leći u pozi u kojoj se inače spava.
Ne vjerujem u trendove
Fredrika Inger, glavna direktorica IKEA of Sweden, dva je dana pak svima nama bila na raspolaganju, a bila je raspoložena i za brojna pitanja koja su se mahom temeljila na održivosti koja je danas glavna tema i kojoj u IKEA-i pridaju mnogo važnosti.
– Svaki proizvod, ali i svaki proces koji vodi do finalnog proizvoda, trudimo se proizvesti što održivije, što više ekološki. Promijenili smo ambalažu mnogih proizvoda. Isto tako, mnogim proizvodima koji su u našem asortimanu dugi niz godina promijenili smo CO2 otisak koristeći nove, održivije materijale, dakako, da kupci pritom ne izgube na kvaliteti – kazala je.
A da IKEA zaista misli ozbiljno kad pričamo o održivosti pokazala je odgovorivši na pitanje o trendovima, koji se danas u interijerima mijenjaju brzo i sezonski, rekavši:
– Ne vjerujem u trendove, vjerujem u kvalitetne proizvode koje radimo kako bismo ljudima trajali i kako bismo im se uklopili u životni prostor – zaključila je Inger.
Budući da smo u muzeju mogli vidjeti neke od proizvoda kojih više nema u asortimanu, a uz koje smo sentimentalno vezani (primjerice fotelje s kraja osamdesetih po koje smo išli u Austriju), morali smo glavnu šeficu pitati hoće li biti reedicija, koje su danas u svijetu jako popularne kod mnogih brendova.
Iako nije željela otkrivati detalje, dala je naslutiti da bi neki od prijašnjih bestselera mogli ponovno ugledati svjetlo dana. Što reći nego – jedva čekamo.
Za kraj valja kazati da su spavanju pristupili, kako ova čovjekova potreba i zaslužuje, krajnje ozbiljno i sveobuhvatno. Mislili su na zaista sve kako bi ljudima pomogli da spavaju više i kvalitetnije. Od udobnih madraca i potpornih jastuka do zavjesa za zamračivanje, pročišćivača zraka, pametne rasvjete i organizatora, IKEA-in asortiman za spavanje rezultat je opsežnog istraživanja i rigoroznog testiranja, a sve kako bi se osiguralo da svatko može uživati u potpunoj udobnosti i imati pristupačne proizvode u svojoj potrazi za savršenim snom.