Klasici
Viđali smo ih u obiteljskim domovima, u hodnicima raznih institucija, predsobljima hotela, čekaonicama privatnih praksi. Neke smo možda i posjedovali ili posjedujemo danas a da i ne znamo da je riječ o ikonama dizajnerskog namještaja. Ti klasični komadi nastali su prije 50 i više, čak i prije stotinu godina te su se toliko "uvukli" u našu svakodnevnicu da nismo ni svjesni da je oko nas izloženo najbolje što su svjetski dizajneri namještaja dali. U pregledu njihovih najpoznatijih djela, ispostavilo se da su gotovo svi imali fetiš na stolice, odnosno fotelje. Neke od njih jednostavne su i sofisticirane, druge izrazito nekonvencionalne, neke su luksuzne, neke izrađene od najobičnijeg drveta.
No, svima je zajednička poveznica bezvremenski, napredni dizajn koji im je osigurao život desetljećima nakon što su prvi put izašle iz finskih, francuskih i talijanskih manufaktura. Iako su im proizvođači danas različiti te ih se da naći u brojnim "varijacijama na temu", Le Corbusier, Arne Jacobsen, Charles i Ray Eames i još poneki, uglavnom pokojni dizajneri, svoj su namještaj zapečatili svojim imenom za sva vremena. Evo najboljih primjeraka!
Eames DSW dining chair jedna je od ikona 50-ih, baš kao Elvis i Marilyn Monroe. Ova bezvremenska stolica u svoje je vrijeme bila čudo dizajna, prva stolica koju se masovno proizvodilo na isti kalup. I danas se prodaje zbog svojih glavnih odlika – udobnosti, praktičnosti i jednostavnosti. Charles and Ray Eames dizajnirali su niz slavnih komada, ali ova stolica, namijenjena blagovaonci, najprepoznatljivija je. Kako je to rekao unuk slavnog američkog para, ta je stolica nastala – sutra.
S Anglepoise lampom rijetko se tko nije barem jednom susreo, bilo u vlastitom domu, školi ili nekom drugom javnom prostoru... Autor joj je Britanac George Carwadine, koji je u vrijeme kad ju je osmislio radio kao dizajner automobila. Upravo je u toj branši našao inspiraciju za lampu koja, prema predaji, oponaša pokrete ljudske ruke. Zanimljivost iz povijesti ove kultne lampe jest da je 50-ih bila zabranjena na BBC-u jer je stvarala previše tajnovitu atmosferu. Smjelo ju se paliti samo ako je cijela prostorija bila osvjetljena.
Iz radionice Charlesa i Ray Eames 1964. stigao je stol za objedovanje, tako jednostavan i sofisticiran da je uskoro dobio brojne namjene. U drugoj polovici prošlog stoljeća moglo ga se vidjeti u restoranima i kafićima, sobama za sastanke... Jednostavan, okrugli stol nudi funkcionalnost, a bez žrtvovanja estetike. Cjevasta baza omogućava dovoljno prostora za noge i stolice, a njene prilagodljive noge prijanjaju na sve podne površine.
"Egg chair", odnosno jajolika stolica, kruna je karijere legendarnog danskog arhitekta i dizajnera Arnea Jacobsena. Jedna je to od tri stolice, osim Drop i Swan chair modela, koje je dizajnirao za SAS Royal Hotel u Kopenhagenu 1956. godine. Ova stolica modernističkog stila u originalnoj izvedbi bila je presvučena zelenom tkaninom i proizvedena u samo nekoliko primjeraka po cijeni od 75 tisuća dolara, no danas se daju naći replike u svim bojama. Slavu je jajolika stolica stekla britanskim Big Brotherom jer je bila u tzv. "ispovjedaonici".
Stolić nastao prije 80 godina u radionici slavnog finskog dizajnera Alvara Aalta, zbog svoje mogućnosti "naslagivanja", predstavljao je srž funkcionalnosti u dizajnu namještaja. Ovaj tronožac, koji je u međuvremenu postao klasični komad, temelji se na tri svijene noge i okruglom sjedalu. S Aaltovim dizajnom povezuju ga upravo zaobljene konture nogu koje su zaštitni znak njegova namještaja. Osim u tronožnoj varijanti, proizvodi se i onaj s četiri noge.
Još jedno slavno i neizostavno Le Corbusierovo djelo je i "chaise lounge", odnosno duga stolica. Radi se o tapeciranom komadu s kraja 20-ih godina 20. stoljeća, dizajniranom tako da podupire i noge. Oblikovana je tako da savršeno prati linije tijela. Autor je inspiraciju za nju našao u povijesti, a sam je za nju rekao: Predmet u obliku ljudskih ekstremiteta poslušan je sluga. Dobar sluga diskretan je i skroman kako bi svome gospodaru dao slobodu.
Grand Confort fotelju danas možemo naći na mjestima poput predsoblja hotela ili čekaonica na luksuznijim mjestima, a nastala je još davne 1928. godine. Autor joj je slavni Le Corbusier, no nosi još i potpis njegovih suradnika Pierrea Jeannereta i Charlotte Perriand. Ova kvadratasta fotelja nastala je kao modernistički odgovor tradicionalnim salonskim foteljama s početka 20. stoljeća, a osim u "grand", dolazi i u "petit" varijanti te kao model prostrane sofe. U njoj je, među ostalim, sjedio i Steve Jobs 2010. godine dok je predstavljao iPad.
Philippe Starck jedno je od najslavnijih imena francuskog produkt dizajna, a poznata prozirna "Ghost" stolica, koja je poslije došla u nekoliko boja, plod je suradnje Starcka i talijanske kuće Kartell. Izrađena je od polikarbonata u jednom izljevu pa, iako na prvi pogled djeluje krhko, čvrsta je poput masivnog drveta. Starcka je za ovu stolicu inspirirao namještaj Luja XV., a od 2002. godine, kada je prva proizvedena, prodano je rekordnih milijun i pol primjeraka!
Noguchi stolić dobio je kultni status kada je sredinom prošlog stoljeća "šokirao" revolucionarnim spajanjem dvaju materijala – drva u svome postolju od dva komada istog oblika te površinom od stakla. Na tržište ga je pustila američka manufaktura Herman Miller, a dizajnirao ga je Japanac Isamu Noguchi. Ovaj klasik i danas se proizvodi i uspješno prodaje, i to zahvaljujući pristupačnoj cijeni te visokoj kvaliteti i izdržljivosti. Originalne primjerke, one od ružina i trešnjina drveta, danas se prodaje na aukcijama za basnoslovne svote.
Finski dizajner namještaja Eero Aarnio 1963. plasirao je Ball chair, fotelju nekonvencionalnog, privlačnog izgleda. Prvi je primjerak Aarnio napravio eksperimentiravši prilikom useljenja u svoj novi dom u kojem nije bilo nijedne velike fotelje. Taj vlastiti komad "ukrasio" je tako što je u njega instalirao telefon! Kuglasta fotelja bila je dio seta brojnih hollywoodskih 'blockbustera', među ostalim Zoolandera, Austina Powersa te Ljudi u crnom.