panel

Domaći dizajn u službi spašavanja posrnule industrije namještaja

Foto: Ivan Buvinić
Domaći dizajn u službi spašavanja posrnule industrije namještaja
16.10.2023.
u 11:12
Potrebno je osvijestiti potencijale bogate tradicije, zaustaviti nerazumno rasipanje sirovina i ljudskih resursa, iskoristiti sva ona znanja i iskustva koja imamo, ali i prepoznavati talente u nastajanju
Pogledaj originalni članak

Paviljon 8 na zagrebačkom Velesajmu, ugodno je iznenadio sve posjetitelje na nedavno održanom Zagreb Design Weeku. Naime, upravo je tamo predstavljeno ono najbolje od dizajnerskog namještaja proizvedenog u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi. Velik dio predstavljenog namještaja dizajnirali su hrvatski dizajneri, a premda su gotovo svi izlagači na dizajnerskoj sceni manje od desetljeća, iza njih su brojne prestižne svjetske nagrade za dizajn. Očito je da proizvodnja namještaja doživljava snažan uzlet, a na tu temu je Centar kompetencija za razvoj inovativnih drvnih proizvoda CEKOM SPIN i Spin Valis org organizirao i konferenciju „Potencijali razvoja industrije namještaja“.

Foto: Ivan Buvinić

Industrija namještaja u Hrvatskoj nekad je bila respektabilna gospodarska kategorija. Zahvaljujući visokokvalitetnom drvu, resursu kojim Hrvatska obiluje, razvila se cijela industrijska grana, koja je rezultirala stvaranjem bogate tradicije. Danas je proizvodnja namještaja u Hrvatskoj tek sporadična, a strateška ponuda vlastitih proizvoda prisutna je samo u pojedinačnim uspješnim pričama i predstavlja više izuzetak nego pravilo. Hrvatski proizvođači uglavnom su ovisni o narudžbama velikih svjetskih distributera koji diktiraju količine i cijene. Posljedica je ekonomsko okruženje u kojem su “pokriveni” tek troškovi materijala i rada, dok izostaje  vrednovanje iskorištenih materijalnih, proizvodnih, ali i intelektualnih resursa.

Foto: Ivan Buvinić

Pojednostavljeno, to znači da hrvatski radnici proizvode namještaj od hrvatskog drva, po inozemnom dizajnu i za inozemni brend koji zadržava većinu profita. Slična je situacija i u tekstilnoj industriji, pa kupujemo odjeću poznatih europskih marki, proizvedenu u Kini. U takvim je uvjetima upitno stvaranje dodane vrijednosti, iznimno važne hrvatskim tvrtkama. Promjene su ipak moguće. Potrebno je osvijestiti potencijale bogate tradicije, zaustaviti nerazumno rasipanje sirovina i ljudskih resursa, iskoristiti sva ona znanja i iskustva koja imamo, ali i prepoznavati talente u nastajanju. Jednako tako, potrebno je promišljati održivi razvoj uz neizostavnu stratešku implementaciju dizajnerskih metoda u sve sfere poslovanja, jer upravo je dizajn ono što na tržištu daje prednost pred konkurencijom.

Foto: Ivan Buvinić

Sve su to zaključci  predavanja i panela na kojima su govorili Marija Jelčić (Metoda), Mladen Orešić (CEKOM SPIN), Stipo Jelušić (CEKOM SPIN), Marko Šilinger (DYVOLVE), Zoran Jedrejčić (dizajner), Damjan Gerber (Brigada), Marko Baus (dizajner) i Tatjana Bartaković (ODA COMMUNICATIONS).

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.