Najveće događanje za dizajn u Hrvatskoj, XI. Zagreb Design Week, održat će se od 25. do 29. rujna 2024. na jedinstvenoj lokaciji u Jadran filmu. Kultni filmski studiji u Dubravi poslužit će kao kulisa festivala dizajna koji otkriva ovaj novoobnovljeni prostor kao najzanimljivije mjesto za događanja u Zagrebu. Tema ZGDW-a 2024. je “Breaking the Glass Ceiling”, u prijevodu “Razbijanje staklenog stropa: Revolucija dizajna”. Ovom temom festival želi promovirati različitosti i zalagati se za jednakost, kreativnost i suradnju u dizajnu.
Ovogodišnja država partner je Italija, čiji utjecaj na dizajn ne treba posebno isticati. I dok su talijanski dizajneri dobro poznati, dizajnerice su ostale u njihovoj sjeni. U suradnji s veleposlanstvom Italije, posebno je za ZGDW osmišljena izložba talijanskih dizajnerica koja će biti predstavljena u studiju koji je za ovu priliku preimenovan u “Talijanski paviljon”. Na izložbi će biti predstavljeni i radovi gostujućih predavačica Elene Salmistraro i Chiare Di Pinto (Studiopepe). Upravo nam je sve navedeno pružilo priliku da o dizajnu, položaju žena u toj industriji te izazovima koji su dio svakodnevice porazgovaramo s Chiarom Di Pinto koja je suosnivačica arhitektonsko-dizajnerskog studija imena Studiopepe, ima diplomu iz dizajna na Fakultetu arhitekture na Politehnici u Milanu.
Razvila je snažan interes za materijale, oblike i boje, multidisciplinarnu perspektivu i sklonost stvaranju iz ruke, usvajajući osebujan zanatski, ali bezgraničan pristup u svom radu. Obdarena urođenom ljubavi prema istraživanju, odnedavno se bavi astrologijom kao disciplinom koja proučava i vrijeme i arhetipove, strast koju prevodi u interakcije između dizajna i izražavanja simbola koji se nalaze u svim kulturama. Posvećena je putovanju kao oruđu otkrivanja i sredstvu povezivanja naizgled udaljenih točaka. Uvjerena je da je kreativnost slobodan protok ideja i intuicije te da glazba i ples služe kao pravi iskupiteljski alati. Uza sve navedeno potpisuje impresivan popis prostora na čijem je uređenju radila, a svakako valja izdvojiti da je zadužena i za estetiku pojedinih Hermesovih butika.
Vi, odnosno vaš studio, specijalizirani ste za luksuzne interijere i surađivali ste s brojnim poznatim markama. Što je u vašem poslu najizazovnije – je li to samo osmišljavanje prostora, osluškivanje tuđih želja ili pak možda rokovi?
– U svakodnevnom radu u studiju najveći su izazovi organizacija vremena i svladavanje nepredviđenih događaja koji nastaju iz nepredvidljivih okolnosti. Često ti događaji mogu dovesti do promjene u projektu koja nije nužno negativna. Također vjerujem da su takve poteškoće dobra vježba mentalne fleksibilnosti, tako da možemo reći, iako su poteškoće zahtjevne, istovremeno su i korisne. One su ono što posao čini zanimljivim i uvijek drugačijim i posebnim.
Vjerujete li u trendove kad govorimo o uređenju interijera ili više volite klasiku oplemenjenu nekim modernim iskorakom?
– Iskreno, ni jedno ni drugo. Kad dizajniramo, ne razmišljamo o trendovima, o hit bojama ili materijalima, već mislimo samo o tome da zahtjeve naručitelja uskladimo s našom umjetničkom vizijom i onime što smatramo da je u tom trenutku relevantno. Kako bi ukupan dojam bio na obostrano zadovoljstvo.
Koliko je teško pomiriti vlastitu estetiku sa željama klijenta?
– Estetika uvijek ovisi o klijentu. Obično nas angažiraju ljudi koji dijele našu poetiku i estetiku tako da ona odgovara njihovu ukusu i očekivanjima. Kada nas netko želi angažirati, često ga pitamo koji ih je naš projekt najviše impresionirao, tako da imamo jasan smjer. Kad postoji suglasje s klijentom, sve je jasnije i brže, jer postoji sinergija. Vjerujem da se strane moraju međusobno slušati i čuti, kako bi projekt bio dobar. Ali, u konačnici, najvažnije je da klijent dobije upravo ono što je tražio.
Jeste li ikada odbili klijenta?
– Dogodilo se to nekoliko puta. Vjerujem da bi vas intelektualno poštenje i profesionalnost trebali navesti da napravite korak unatrag ako projekt nije kompatibilan s poetikom studija ili obratno, ako mi ne odgovaramo projektu. Raditi nešto na silu uvijek dovodi do katastrofalnih rezultata, a u konačnici su nezadovoljni i dizajner i klijent. Tako da je neke projekte, ma kako se izazovnima činili, bolje, ili možda pametnije, preskočiti.
Koji vam je projekt snova na kojem još niste radili, a voljeli biste?
– Željeli bismo dizajnirati još hotela, kako bismo stekli više iskustva. Voljeli bismo raditi manje i srednje projekte, gdje bismo mogli posvetiti puno pažnje detaljima kako bismo stvorili posebno, jedinstveno mjesto. Nešto što bi od početka do kraja nosilo potpis našeg studija.
Jeste li već bili u Hrvatskoj ili vam je ovo prvi put? Jeste li upoznati s hrvatskim dizajnom?
– Kao dijete sam često s obitelji provodila ljeto u Hrvatskoj. Imam prekrasne uspomene s tih putovanja... Posebno se sjećam divlje prirode. Vozili smo se od sjevera do juga i zaustavljali gdje nam se svidjelo. Voljela bih se vratiti i vidjeti što se promijenilo. Ne poznajem detaljno hrvatski dizajn, ali jako sam znatiželjna upoznati ga. I zato se baš veselim gostovanju na Zagreb Design Weeku.
A osim što ćete moći pogledati radove Chiare Di Pinto te poslušati njezino predavanje, u sklopu Zagreb Design Weeka čekaju vas još brojne dizajnerske poslastice. Bit će predstavljene tri izložbe grafičkog dizajna iz obje Amerike. Svjetska prijestolnica dizajna 2024., aglomeracija San Diego (SAD)/Tijuana (Meksiko), predstavit će izložbu o međusobnim kulturnim utjecajima pod nazivom “Percepción Peculiar”. Festival dizajna Local Chile predstavit će čileansku scenu izložbom “Sur Emergente”, a direktor festivala Joaquín Béjares H. održat će predavanje. Muzej Anchorage istaknut će suvremenu scenu Aljaske s fokusom na inuitski dizajn. Barcelona Design Week ugostit će dvije izložbe modnog dizajna iz serije “Održive promjene” – “Rodna perspektiva u modi” i “Moda za tjelesnu raznolikost”.
Jedan od filmskih studija nosi ime Orsona Wellesa, jednog od najpoznatijih redatelja svih vremena koji je u Zagrebu djelovao šezdesetih godina prošlog stoljeća. Studio Orson Welles izložit će najbolje dizajnirani namještaj na hrvatskom tržištu koji se tradicionalno predstavlja na ZGDW-u. Budućnost hrvatskog dizajna bit će prikazana na izložbi fakulteta i škola na ZGDW-u. Bit će tu i market na kojem će se proizvodi moći kupiti izravno od dizajnera, a modna revija rezervirana je za četvrtak, 26. rujna.